Logo’s, je komt ze overal tegen. In de stad, in winkels op je kleding of in het verkeer. In de eerste instantie lijkt een logo alleen een herkenbaar plaatje maar een professioneel logo is meer. Er is goed over nagedacht en vertelt een uniek verhaal. 

 

1. Het topje van de ijsberg in het Montblanc logo

Wist je dat het beeldmerk van deze luxe pennen gigant symbool staat voor een besneeuwde bergtop? Als goed kijkt zie in de zwarte cirkel het witte topje van de Franse Mont Blanc berg. De manier waarop dit concept wordt doorgevoerd op pennen en accessoires is misschien nog wel indrukwekkender. Aan de bovenkant van elk Montblanc product wordt het witte sneeuwvormpje gebruikt. Eenvoudig, treffend en prachtig doorgevoerd. 

 

 

2. Het Bruna logo tussen ‘aanhalingstekens’

Is je wel eens iets opgevallen aan de letters in het Bruna logo? Als je beter kijkt zie je dat er iets aan de hand is met de ‘eerste’ en ‘laatste’ letter in het woord. De witte restvormen van deze letters vormen namelijk twee ‘aanhalingstekens’. Een prachtige manier om door middel van leestekens het concept uit te beelden: ‘Een enorm assortiment aan lees- en schrijfwaren’. Kinderlijk eenvoudig en je weet direct waar het over gaat. Een topper! 

 

 

3. Het sprankelende logo van de Dutch Entertainment Foundation

Logo’s die ontstaan zijn uit een concept zijn super krachtig. Maar wat dacht je van een logo waar meerdere boodschappen in verborgen zitten?  Het beeldmerk van Dutch Entertainment Foundation symboliseert niet alleen 3 spotlights maar vormt daarnaast ook een ‘Narrenmuts’ wat weer staat voor de meest oorspronkelijke vorm van entertainment. In combinatie met de sprankelende kleuren maakt dit logo een feest voor het oog.

 

4. Het fruitige logo van Univé

Veel bedrijven hebben een naam die op zichzelf niet zoveel zegt. Deze bedrijven kiezen dan voor een pay-off in het logo te verwerken: een zin die vertelt waar het bedrijf voor staat. Voor Univé is dat: Daar plukt ú de vruchten van’. Univé is hierin echter nog een stap verder gegaan en heeft er voor gekozen deze zin visueel in de naam te verwerken. De laatste letter symboliseert een vrucht met een groen blaadje. Iedereen die Univé ziet staan maakt de zin zelf af in zijn hoofd: Daar plukt u de vruchten van. Geniaal.

 

5. De Swoosh in het Nike logo

Wat dacht je van een logo dat zó krachtig is dat het zelfs geen naam meer nodig heeft? Het toppunt in de logo-evolutie. Voor Nike is het beeldmerk wereldwijd zó bekend dat men, bij het zien, zelf de naam invult. Waar Apple en Adidas nog bestaan uit twee of 3 vormen bestaat de bekende ‘swoosh’ van Nike slechts uit 1 ultieme streep. Hoe simpel wil je het hebben?

 

 

6. De J in het logo van Juventus

Ook logo’s zijn onderhevig aan trends. Als het gedateerd aandoet en niet goed meer aansluit bij de doelgroep is het de hoogste tijd voor een ‘logo restyle’. Een mooi voorbeeld hiervan is de Italiaanse voetbalclub Juventus die het oude logo onlangs heeft gemoderniseerd. De zwarte en witte lijnen uit het tenue komen terug in de typografie. Daarnaast vormt het beeldmerk een ‘initiaal’ én een schild als visueel kenmerk voor de club.
https://vimeo.com/199794952

 

 

7. Herkenbare bollen in het Mastercard logo

Je komt ze tegenwoordig in elke webshop wel tegen: de beroemde bolletjes van Mastercard. Dit beeldmerk is inmiddels zó bekend geworden dat ze begin 2019 de volgende stap hebben gezet in merkevolutie. Na 50 haalt Mastercart zelfs de merknaam uit het logo. Prachtig om te zien hoe twee bekende kleuren en herkenbare cirkels op zichzelf komen te staan. Pure kracht!

 

8. Snelheid in het logo van Formula 1

Het wereldberoemde logo kreeg in 2017 een re-design. In het oorspronkelijke beeldmerk uit 1994 met de schuine letters en de snelle lijnen zag je meteen dat het om snelheid ging. In 2017 werd dit logo onder handen genomen door Wieden+Kennedy. Het nieuwe logo straalt misschien niet meteen formule1 uit maar wel heel veel snelheid door de extreem cursieve letter. Als je ze naast elkaar ziet is al snel duidelijk dat dit nieuwe logo zoveel meer potentie heeft. Het is even schakelen maar zodra je het nieuwe logo omarmt ben je verkocht.

 

9. De connectie in het logo van Airbnb

Een prachtig voorbeeld van een logo met een diepere betekenis. Voor Airbnb draait het om de liefde tussen de huurder en verhuurder; mi casa es su casa. I care about you, dus ik geef je mijn huis. Geniet van mijn huis. Het beeldmerk wordt daarmee ineens een gemeenschappelijk gedeeld symbool. Prachtig om te zien hoe slechts uit 1 lijn symbool staat voor: People, places & Love. 

 

10. Het logo van Ronico zet de Tulp centraal

Logo designers zijn altijd op zoek naar de essentie. Met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk vertellen. In het logo van Ronico Tulips is dat zeker gelukt. Met slechts een klein driehoekje in de letter O en het oranje accent zetten de tulp op de voorgrond. Je moet er maar op komen 😉

Auteur: Remco Hofman

Ben jij op zoek naar een nieuwe identiteit van je bedrijf? Neem hier contact op. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met ontwerpen van Brand Identities. Linken op LinkedIn kan altijd.